Dansk natur lige nu: Klamme klæger

Portræt af almindelig klæg. (Foto: Michael Stoltze)

“Adr… her er bremser!”, hører jeg tit folk sige på lumre sommerdage, hvor store, dovne fluer sætter sig på huden og stikker smertefuldt. Fluerne kan være modbydelige og så plagsomme, at man bliver nødt til at fortrække indendøre.

Det er imidlertid ikke bremser, der er tale om, for bremser stikker ikke, men lægger æg på forskelige pattedyr, hvor larverne lever som parasitter (det er en anden og mere alvorlig sag…)

De store, stikkende fluer er klæger, og de er klamme! Klægerne er en masse forskellige store fluearter, der som larver lever i dynd og fugtig jord. De voksne klæger udmærker sig ved at stikke og have enorme, sammensatte øjne i brogede farver. Heldigvis sidder de stille og dovne på huden i deres blodrus, og så er de nemme at klaske. Men plagsomme – det er de. Her er billeder af de fire hovedtyper af klæger, som kan gøre livet surt på lune dage:

Almindelig klæg - en af flere lignende arter. Ca. 2 cm lang med påfaldende grønne øjne. Sløv og stikker ikke så ofte. (Foto: Michael Stoltze)

Regnklægen har gråmelerede vinger og er godt én cm lang. Den er tit meget talrig og stikker ivrigt, når man sveder. Grim, klam og hamrende irriterende. (Foto: Michael Stoltze).

Heldigvis er regnklægen sløv og let at klaske, når den suger blod. (Foto: Michael Stoltze).

Guldklægen har brogede vinger i sort og hvidt og grønne øjne. Den er infamt blodtørstig og stikker smertefuldt. Almindelig og ca. 1,5 cm lang. (Foto: Michael Stoltze).

Guldklægen drikker hurtigt meget blod. Denne er klasket efter 10 sekunder. (Foto: Michael Stoltze).

Okseklægen er skræmmende stor og en af Danmarks største fluer med en længde på over tre cm. Den stikker modbydeligt, men ikke så smertefuldt, som man kunne frygte ud fra dens størrelse og dramatiske brummen. (Foto: Michael Stoltze).

Okseklægen i profil. (Foto: Michael Stoltze)

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Dansk natur og tagget , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

35 svar til Dansk natur lige nu: Klamme klæger

  1. Sussie Krapel siger:

    det er sommerens værste plage for mig, jeg får gåsehud når især de store okse klæger kommer, så styrter jeg ind i vild rædsel. Fordi jeg er allergisk for alt der stikker, allerede nu ligner jeg en kage man kalder bistik, store plamager alle vegne.

  2. Mette Felbo siger:

    Flotte og illustrative fotos – ikke mindst af de aflivede dyr… det har jeg ikke set før. Har du selv lagt arm til? Så må du have en rolig fotohånd – eller en selvudløser måske?

    • dansknatur siger:

      Hej Mette

      Jo – jeg har selv leveret arm og blod til bæsterne… Det var lidt akavet at fotografere med een hånd og ikke spor rart. DMI har lige serveret historien på deres hjemmeside – men de har valgt ikke at bringe billederne af de udsmattede lig. De er også for klamme…

  3. Marianne Alnor siger:

    Regnklæge og guldklæge kender vi kun alt for godt. Når vi og ungerne benytter poolen i haven, bliver vi nærmest overfaldet. Det samme sker om eftermiddagen, hvis vi betræder græsset.

    Spørgsmål: hvordan undgår vi bæsterne – de bidder jo gennem tøkjet også? Den “gule myggespray virker nemlig ikke.

    • dansknatur siger:

      Desværre – jeg kender ikke noget, der virker. Man må bare stikke af….

      • c3c4 siger:

        Klæger kommer når man går igennem et område en fugtig varm sommerdag. De lugter dig/CO2 udånding og sved og pludselig er der 10 omkring dit hoved. Men hvis du sidder stille/står stille forsvinder de fleste, dem der bliver tilbage klasker du, og så er der nogenlunde fred. Og du slipper med et enkelt stik i nakken:). Løber du kommer der endnu flere…..Med mindre du finder ly for bæsterne.

      • Annikka siger:

        Hej.
        Jeg hr købt noget i brugsen som hedder Autan.
        Vi har det til vores datter som er alergisk overfor stik fra myg, men bonus vi har fået med er at INGEN insekter kan lide smagen .-)

  4. Else siger:

    Hej – jeg leder efter et foto af “blind flue”. Den bider frygteligt hårdt. Kender du den? Måske under et andet navn?

  5. Else siger:

    Måske er det regnklægen, som nogle kalder for “blind flue”?

  6. Kære Else.

    Rigtigt – “blind-fluer” eller “blind-bremser” er andre folkelige navne for klæger – og navnlig for regnklægen. Navnet skyldes, at de plagsomme fluer er meget sløve og tilsyneladende ikke ser en hånd, der nærmer sig. De virker blinde. Derfor er de (heldigvis!) meget nemme at klaske, når de sætter sig på huden eller tøjet for at stikke og suge blod.

    Mvh. Michael Stoltze

  7. Rita siger:

    Hej. Bliver selv bidt rigtig meget… fik 6 bid på 2 min. Jeg får normalt stor væskende sår, der tager 4-6 uger om at hele, men i år har jeg taget antihestamin. Så nu får jeg kun rødt udslet. Stort fremskridt.

  8. Lisbet siger:

    Fluerne kan ikke lide pattesalve [Helosan] så det har jeg haft succes med at smøre mig ind i inden jeg tager til stranden, hvor vi ellers er meget plaget af de stikkende bæster

  9. Eva Fredtoft siger:

    jeg har i dag mast en okseklæg (ved jeg nu det var og altså ikke en heste/oksebremse) inde i vores hus.
    I går var der også en – ENORM – jeg er stadig bange for den. Fik klasket den på en rude – den har suget blod på noget – for der var en kæmpe blodpøl på vinduet – det er nok et uskyldigt dyr der har lagt blod til. (mit forskrækkede jeg syntes den var mere en 4 cm. den store af dem – en kæmpe brummende kamikaze-flyver)
    en tredie forfulgte min mand udenfor.
    vi plejer ikke at have klæg, (der er godt nok en sø nogle 100 m væk.)
    Men hele tre på to dage – er da meget.
    jeg vil huske på de gode råd, når jeg tager på ferie v. silkeborg-søerne –

    mvh
    ev

  10. Leni Bjerg siger:

    Nogle af mine naboer mener at mine heste, jeg har to, er skyld i at der er klæger i vores område. Jeg husker at jeg selv er blevet bidt før jeg anskaffede hestene. Mit svar var at hvis de bider hestene, så bider de jo ikke dem. Er det rigtigt at mine heste er skyld i at der er klæger?

    • Kære Leni Bjerg

      Klæger stikker og suger blod af mange forskellige pattedyr inkl. mennesker. Så de er her, uanset om der er heste eller ej. I områder med mange køer og heste er det mit gæt, at tætheden af klæger er lidt højere, fordi de får meget blod og derfor formerer sig med større succes. Men det er ikke noget, jeg har referencer til.

      Mvh. Michael Stoltze

  11. Claus Christensen siger:

    Denne fælde tager en stor del af klægerne og kan anbefales http://www.p-lindberg.dk/p/hestebremsefaelde.aspx

    • Tak for oplysningen. Hvorfor kaldes den en hestebremsefælde? Beskrivelsen af hestebremser er skrubforkert. Det står “De aggressive hestebremser suger blod fra andre dyr, og deres bid kan være meget smertefuldt for både dyr og mennesker”. Det passer på klæger, men ikke på hestebremser, som IKKE stikker. Fanger fælden også hestebremser? Ellers er det jo falsk varebetegnelse. Bliver heste (og mennesker) virkelig stukket mindre af klæg, når der en sådan fælde i nærheden? Det tvivler jeg stærkt på. Nogle svalepar er sikkert mere effektive.

      • Claus Christensen siger:

        Bremser har jeg ikke set i fælden, men til gengæld masser af klæger, og jo den hjælper helt sikkert, vi er jævnligt nød til at, tømme vores, og dem der er gået i fælden generer jo ikke hverken os eller hestene
        Det korrekte navn er klæg fælde, problemet er jo nok det samme som alle andre har! de kalder rask væk klæger for bremser. selv om det er 2 vidt forskellige ting.

        Så konklusionen for mit vedkommende er at fælden har gjort det tåleligt for os at ride udendørs, hvor det før var ulideligt for både hest og rytter

    • Claus Christensen siger:

      Mere korrekt beskrivelse af fælden her http://tanaco.com/www/standardsider/index.asp?id=66

  12. Charlize siger:

    Et lille tip til folk der lider af “store hævede væskende” sår efter stikstedet: jeg har ved et tilfælde fundet ud af, at hvis man renser stikstedet GRUNDIGT lige efter biddet, slipper man for klamme sår. Jeg er selv allergisk overfor alle insektstik, men klægebiddene kan altså mindskes voldsomt, ved at rense. Jeg har prøvet forskellige rensemetoder (det er jo ikke altid man er nær husapoteket ;-)). Klorvand kan virke, men der skal virkelig gnubbes ind i stikstedet. Aloe vera spray virker ikke rigtigt. Sæbe er heller ikke godt nok. Sprit kan, i mangel af bedre, virke, men svier frygteligt – til gengæld bliver det rigtigt pænt. Ingen af disse råd er godkendt af læge, skal jeg huske at sige! Det allerbedste (og sikreste, vil jeg mene) er ren Brinteoverilte, og der skal VIRKELIG gnubbes med vat! Og det skal gøres med det SAMME, en halv time senere er det for sent. Og tager man en antihistamin med det samme, så er det ikke så slemt.
    Som I kan se har jeg prøvet det mange gange – har også både været ved læge og skadestuen med voldsomt hævede stik: her kalder man dem: “Suså-miter” eller “Sorø-fluer” (tror de navngiver dem efter hvor man er…), men forklarer samtidig at det er klæger. Jeg bor altså uheldigt og prøver det flere gange hver sommer… Det eneste brugbare tip jeg fik, var at klægerne kommer op af jorden, når man laver “uro” dvs slår græs eller vasker bil (sprøjter med vand i haven), derfor er det oftest benene det går ud over, så man kan se mig i jeans og gummistøvler, selv om sommeren…
    I udendørs svømmebad er målet dog frit, de bider selv i ansigtet…

  13. Sus siger:

    Hvad hedder den som vender bagenden ind mod fx hestene.

  14. claus y schmidt siger:

    Smør bidet , stikket med honning det klør ikke hæver, næsten ikke gl hus råd, mvh claus.

  15. Anita Petersen . siger:

    Hvor mange æg lægger sådan et møgdyr, altså regnklægen ? Spørger så jeg kan godte mig dobbelt hver gang jeg tømmer klægfælden .

  16. Heidi Marie Madsen siger:

    Jeg har flere steder læst at klæger ingen lugtesans har, er det korrekt?

  17. Aneta siger:

    Det var dejligt at få navn på den pestilens som har stukket min 3 årige søn. Hans fod er næsten dobbelt så stor som den anden og væsker som allerede beskrevet af andre. jeg håber ikke det tager 4-6 uger før det er normalt igen.

  18. Morten siger:

    Jeg er blevet bidt af en regnklæg for 12 år siden, (der er ingen tvivl om det er en sådan, da jeg klaskede den) jeg kender dem også fra da jeg havde heste,,Det, der er helt vildt, er at der ikke er kommet normal hud igen på bidstedet, det er rødligt altid, jeg har prøvet at lade området i fred, men der kommer hele tiden ligesom forhornet hud, jeg kan fjerne,,,Er der nogen der kender til dette?? Og evt, gøre for det kan blive normalt igen?

  19. Hans Jensen siger:

    Er der nogen, der ved om man kan bruge disse elektriske fluefangere mod alle insekter. Jeg kan se, at der faktisk findes nogen med en limplade, hvor fluer og andre insekter kan sidde fast på en insektfanger uden at de bliver grillet. Jeg har også hørt, at de skulle være ulovlige at bruge udendørs, da de trækker mange nyttige insekter til. Det er vel ikke hensigten ?

  20. Brian Haurholm siger:

    Kan man ikke gardere sig mod bid fra klægen, da jeg er særlig plaget af kløe, når de har bidt.

Skriv et svar

