Dansk natur lige nu: Isskruninger

Isskruning ved Glænø 5-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Efter den kolde december er der en del is i de indre danske farvande.

Når vinden sætter de tunge ismasser i drift, støder flagerne mod kysterne, hvor de brækker i stykker og tårner sig op i mange meter høje isskruninger. Når isskosserne ligger sådan hulter til bulter, trænger det kortbølgede lys gennem isen, så alle hulheder lyser op i forskellige nuancer af blåt.

Det kan se vældig flot ud. Gå selv ud og se!

Billedene her er fra sydkysten af Glænø ved Skælskør.

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Isskruninger ved Glænø 10-1-2011. (Foto: Michael Stoltze).

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Dansk natur, Den danske kyst og tagget , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Dansk natur lige nu: Isskruninger

  1. truels siger:

    Hej Michael Stoltze!
    Jeg tog nogle fotos ved Moesgård Strand, som jeg har lagt ind på min blog. I forbindelse med mine mange kommentarer dertil søgte jeg på isskruninger – og så fandt jeg din blog her.
    Rigtig spændende!
    Så jeg vil vende tilbage, når jeg har mere tid og kigge nærmere!
    Men foreløbig har jeg lagt et link til denne post ind i forb. med en af mine kommentarer til denne post:
    http://truels.wordpress.com/2011/01/08/icy-beach/

  2. Sussie Krapel siger:

    vil prøve at male efter et af billederne, med akvarel

Skriv et svar

