Traktordemo-krati

Udkantsdanmark indtog Rådhuspladsen i København den 16. marts med deres store traktorer. Puha-da-da eller hva'? (Foto: Michael Stoltze).

Det har sandelig været interessant at følge debatten om monstertraktorernes indtogsmarch i København i den forløbne uge!

Puha-da-da! Den politiske ledelse i Danmarks Naturfredningsforning har brugt alt krudtet på at bekæmpe traktorer i stedet for at kæmpe for naturen. Og miljøminister Karen Ellemann blev så forskrækket over de store maskiner, at hun ikke turde møde op til den politiske debat på Christiansborg om landbrugets og naturens fremtid i Danmark. I stedet tog Venstres nye politiske ordfører – Ellen Trane Nørby – mod til sig på falderebet og troppede op til den debat, der var selve anledningen til, at en del af “Udkantsdanmark” for en dag valgte at vise flaget i hovedstaden.

Mange medier og de rabiate natur- og miljøforkæmpere kaldte konsekvent traktorfolket for “sure landmænd” eller “traktorbøller”. Det var en velkendt strategi fra højrefløjens side i 70’erne at kalde fredelige demonstranter for “bøller”, for så kunne det jo være, at de blev det, så man kunne knalde dem!

Nå. Efter mødet på Christiansborg tog jeg altså mod til mig (kun bevæbnet med mit kamera!), og gik ind til Rådhuspladsen for at tage “bøllerne” med deres drabelige traktorer i øjesyn.

Jeg lever stadig. Se godt på dem!  Ser de farlige ud? Nej, vel?

Jeg synes, at de store traktorer fra nu af bør blive hjemme og gøre dét, de er bedst til: At dyrke Danmark. Det er jo voldsomt at køre så mange store maskiner til hovedstaden.

Men når det er sagt, synes jeg det var udmærket, ja faktisk smukt, at se denne del af Danmarks virkelighed midt i København. Og landmændene opførte sig eksemplarisk.

Det er traktordemokrati, og det skal man have respekt for. Det er ikke det samme som, at man bare skal rette ind efter landmændenes budskaber. Sådan spiller klaveret ikke. Men at være bange for traktorer og kalde landmændene bøller – det er rent til grin. Og hvis du trænger til et godt grin over det hele, så hør lige DR gå i Selvsving 18-3-2011!

God fornøjelse!

PS: Meget vigtigere end traktorer: Læs her om resultatet af det politiske debatmøde på Christiansborg: Tegn på gennembrud i dansk naturpolitik

"Bøllerne" på Rådhuspladsen. Det er klart, at Karen Ellemann blev bange. (Foto: Michael Stoltze).

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Danmarks Naturfredningsforening, Dansk natur, Karen Ellemann, Landbrug, Landbrugspolitik, Miljøministeren, Naturbeskyttelse, Naturpolitik, Politik, Udkantsdanmark og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

12 svar til Traktordemo-krati

  1. Bo K.Stephensen siger:

    økologisk råd holder også en naturkonference på Christiansborg i april.

  2. dansknatur siger:

    Spændende. Den vil jeg prøve at deltage i

  3. Kjeld Hansen siger:

    “Tak til Michael Stoltze, som var medarrangør og fik mange af de gode mennesker med, som vi normalt ikke får talt så meget med.”

    Sådan kvitterer protestbevægelsen Bæredygtigt Landbrug i deres seneste nyhedsbrev…

    Hvis ikke det er løgn, så har du, Stoltze, selv været med til arrangere den traktordemo, som du lettere ironisk harcellerer over…

    Hvorfor rakker du dog hele tiden ned på alle andre, især Danmarks Naturfredningsforening, når du åbenbart selv er en del af den betalte protestbevægelse?

    Hvorfor lægger du ikke kortene på bordet?

  4. dansknatur siger:

    Kære Kjeld.

    Nådada… så spiller vi kort, og jeg har ikke tænkt at bluffe!

    OK:

    Dialogen er altid vejen frem. Og jeg skal bede dig mindeligt respektere min frihed til at mene og handle, som jeg gør.

    Her er den sandfærdige version af forløbet. Og den ER sand, for i modsætning til dig forsøger jeg ikke at stigmatisere anderledes tænkende mennesker eller sprede løgne:

    Jeg var IKKE medarrangør, men jeg har taget initiativ til to møder med BL for at få dem til at arrangere et bredt politisk debatmøde på Christiansborg om landbrugets og naturens fremtid i Danmark. Det har jeg nemlig ønsket mig i årevis. Du kan bare læse mine blogindlæg mm. gennem de sidste måneder, hvis du skulle være i tvivl om noget. Bloggen er åben som en bog for enhver. BL var lydhøre, og har derefter arrangeret og betalt mødet på Christiansborg. Og for god ordens skyld (og for at du (eller andre i “den sure klub”) ikke skal begynde at sprede usandheder om mine motiver, kan jeg berette, at jeg ikke er betalt en øre for de to møder med BL eller for mine forberedelser og optræden på Christiansborgmødet. Mit engagement har tværtimod kostet mig en masse tid og penge, som jeg dog med glæde har givet ud, da der viste sig denne enestående handlemulighed til gavn for Danmarks trængte natur.

    Det er prisværdigt og glædeligt, at BL arrangerede og betalte det politiske debatmøde på Christiansborg. Det viser, at den kontroversielle protestbevægelse, der ved Gud har hældt meget sludder og megen frustration ud over rampen i sin første levetid, er en faktor, man skal tage alvorlig. Mødet var åbent for offentligheden, og jeg gjorde både på min blog, på Facebook og gennem mange andre netværk opmærksom på, at det brede, politiske debatmøde på Christiansborg om landbrug og natur var undervejs, ligesom BL også havde helsides annoncer i bl.a. Berlingske Tidende.

    Jeg har sagt til BL, at jeg synes de bør droppe flere af de fagligt alvorlige skæverter i deres kommunikation og droppe deres stævningssager, som naturligvis pisser de berørte personer af. Det håber jeg BL gør – men det er jo ikke MIN forening, så de har deres frihed til at gøre præcis, som de vil. De kommer til at ligge derefter.

    Og så traktordemonstrationen: Herregud, hvor er det beskæmmende at se voksne mennesker bruge krudt på at kæmpe mod traktorer, når det er kampen for naturen, der er brug for. Traktorbesøget i København var fuldstændig fredeligt og ordentligt. Men du dømte dem på forhånd “traktorbøller”. Hvorfor? Hvor er din respekt for mennesker med en anden mening end din egen, Kjeld?

    Demonstrationen er ifølge BL opstået spontant blandt landbrugets græsrødder. Og så vidt jeg kan se på nettet (www.traktorinfo.dk) og af mediernes mange indslag, er det rigtigt.

    Så, nej, jeg har ikke været med til at arrangere traktordemonstrationen, som jeg i øvrigt synes blev gennemført med værdighed og ikke som en manifestation, jeg “lettere ironisk harcellerer over”. Du læser mine tekster som Fanden læser biblen.

    Og så en sidste ting: Jeg har ALDRIG rakket ned på Danmarks Naturfredningsforening. Vis mig bare et eksempel, tak! Jeg er selv medlem af DN og personligt valgt medlem af DNs repræsentantskab, og jeg skider sgu ikke i egen rede! Jeg kæmper for, at foreningen kan få mest mulig slagkraft til gavn for sit formål: At passe på naturen. Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks største og vigtigste grønne organisation. Den kan slet ikke undværes, og tusindvis af frivillige knokler over hele Danmark for naturen. Det er fantastisk flot og nødvendigt, og det har sat sine gode spor i Danmark efter foreningens snart 100 år lange virke. Så det er en forening, jeg er stolt af at være medlem af!

    Derimod er det ingen hemmelighed, at jeg længe har givet udtryk for stor bekymring over DNs politiske top, der (ligesom du) tilsyneladende er mere styret af et had til landbruget end en kærlighed til naturen. DNs formål er ikke at hade landbruget, men at kæmpe for naturværdier.

    Jeg og mange ligesindede (også i DN) har arbejdet i årevis for at for ommøblere landbrugsstøtten (dine penge bl.a., for det er skatteydernes midler) til målrettet naturbeskyttelse i storskala.

    Det sker nu, fordi jeg bl.a. har gjort “det beskidte arbejde” at tale seriøst med en indflydelsesrig, ny forening, som DNs præsident ikke ville tale med, fordi hun synes den var “skinger”, og som du har kaldt “Fanden selv”.

    Resultatet af min omgang med “Fanden selv” er, at 1,8 mia. kroner årligt fra landbrugsstøtten nu er politisk i spil til naturbeskyttelsesarbejde i Danmark.

    Det skal jeg ikke tage æren for. Men jeg vil ikke under nogen omstændigheder finde mig i beskyldninger om at gå naturfjenders ærinde eller at rakke ned på de mange DN-folk og andre, som forstandigt og hjerteligt gør så meget godt for naturen.

    DNs præsident mener, at økologisk landbrug er vejen til redde Danmarks natur, og at Danmarks landbrugsareal skal “harmoniseres” til gennemsnittet af de øvrige EU-landens landbrugsarealer. Det er hun naturligvis i sin gode ret til at mene, men for Danmarks største og vigtigste grønne forening er det den onde lyne mig udmeldinger, der giver bestandige problemer for handlemuligheden, når det gælder om at opnå de naturpolitiske landvindinger, der er nødvendige for at sikre fremdrift i dansk naturbeskyttelse.

    DNs politiske top hænger fast i et tankesæt fra 80’eren. Det dur ikke. Der skal ske fornyelse. De sidste 20 år har natursynet og samfundet flyttet sig helt vildt. I dag er bæredygtighedsprincipperne knæsat i alle EU-lande, og så godt som alle de store vilde dyr, der elsker fede marker, tordner frem, fordi vi har gjort dem næsten hellige. Men i dag er der til gengæld enorme problemer med fiskebestandene i havet (pga. overfiskeri), og der er alvorlig mangel på tørre og våde næringsfattige steder, som hovedparten af den vilde danske blomsterpragt er afhængige af.

    Kampen for naturen kræver konstant blik for disse forandringer og for, at naturens fremtid i dag er helt afhængig af planer og penge. Vi må erkende, at naturen er 100 % i vore hænder. Natur kræver investeringer, og vi skal investere mere i natur. Det sagde KU, landbruget, miljøministeriet og fødevareministeriet samstemmende i 2008 på den naturkonferance, jeg havde samlet ministrene, landbruget og KU til på Landbohøjskolen i 2008 (se http://www.life.ku.dk/Nyheder/2008/934_invester_i_naturen.aspx). Der er bare stort set ikke sket noget siden. Men nu ser det altså ud til, at der sker noget!

    Indtil DN’s politiske top skifter til en mere åben stil og begynder at respektere og føre dialog med anderledes tænkende, er jeg dybt bekymret for Danmarks Naturfredningsforening naturpolitiske slagkraft, som vi ALDRIG har haft mere brug for, end i dag.

    Så, kære Kjeld:

    Kom ind i kampen for naturen, og meld dig ud af de sures klub. Den har ingen fremtid!

  5. Bo K.Stephensen siger:

    Ja, DN som jeg også er medlem af favner alt for bredt. Så der kniber med at fokusere mere eller mindre på en naturpolitisk linie, der har som hovedformål at styrke naturtyperne og biodiversiteten. At kræve at 100 % af landbruget skal være økologisk er som at kræve at det skæve tårn i Pisa skal være lige. Det er alt for kategorisk og kontant. Økologi redder altså ikke den danske biodiversitet, der er andre parametere, der skal i spil. Hvad gør Haren og Agerhønen til repræsentanter for et landbrug i balance, det gør de nok fordi folk kan nikke genkendende til dem, den nuttede og den buttede. Men der er altså andre som skal i spil herunder dagsommerfuglene. Nå, DN bør også fremlægge deres bud for en biodiversitetsplan for DK, den har jeg endnu ikke set. DN holder også fast i de famøse randzoner på 50.000 hkt, hvor man kan plante Energipil, Poppel, Elefantgræs, vedvarende græs, måske ligefrem vildtbræmmer. Nej, DN skulle også holde en naturkonference og komme ud af busken.

  6. Bo K.Stephensen siger:

    Ja, som du skriver er der store problemer med tørbundsnaturen, denne har alle politikerne åbenbart glemt, det er en skandale. Vandplanerne drukner og opsuger alt på sin vej. Få dog sat fokus på de lysåbne naturarealer, overdrev, skrænter, grusgrave. Man skal dog også have fat på de forskellige mosetyper, højmoser, ekstremrigkær, fattigkær o.s.v. Men hvem kæmper for deres sag. Alle landdistriktsmidler bør målrettes til disse naturtyper. De få overdrev der er tilbage må man da kunne finde ud af at beskytte. Det er prioriteringen den er galt med, selvom et område skulle få tilført midler.

  7. kjeld hansen siger:

    @Michael: Tak for et langt svar, der giver et ganske godt indblik i din særlige selvopfattelse.
    Der er dog stadig et hængeparti, som du ikke giver svar på…
    Du skriver om den famøse traktordemonstration, at (citat) “Jeg var IKKE medarrangør”(citat slut). Versalerne er dine.
    Den påstand står lodret overfor direktør Vagn Lundstens udsagn i seneste nyhedsbrev til de ca. 1500 medlemmer af Bæredygtigt Landbrug. Lundsten skriver (citat): “Tak til Michael Stoltze, som var medarrangør og fik mange af de gode mennesker med, som vi normalt ikke får talt så meget med.” (citat slut).
    I kan ikke begge tale sandt.
    Vil du sige, at der er Vagn Lundsten, der her forsøger at misbruge din deltagelse – eller hvad kan forklaringen mon være?

    • dansknatur siger:

      Kære Kjeld.

      Det har du ret i. Oplysningen i nyhedsbrevet er en fejl, som jeg også er ked af. Du altid ringe til BL og få det bekræftet.

      Jeg er glad for, at du spørger, for det er et helt relevant spørgsmål.

      Hilsener

      Michael

  8. Knud Haugmark siger:

    De der såkaldte pæne og ordentlige landmænd der optrådte i fine t-shirts med påskriften “fødevareproducent” var slet ikke landmænd, men deres børn, ansatte og andre herunder en masse studerende, der skulle fylde op, for rent faktisk var traktordemoen en eklatant fiasko, Se selv eksemplerne på http://www.sickpigs.dk
    Og at de skød sig i foden og i virkeligheden blev grundigt til grin viser sig bl.a. ved, at de altså ikke engang kunne finde ud at parkere lovligt, efter at de havde brugt den absolut dyreste og langsomste måde at komme til hovedstaden på, nemlig i et traktorsæde. Hvordan kan man betro den slags tumber en gæld på 350 mia g investeringer på mange mange millioner…
    Gud forbarme sig over disse stakler!

  9. Kjeld Hansen siger:

    Kommentarer til Konference om vandmiljø

    Michael Stoltze skriver:

    16. dec 2010 kl. 5:56 pm

    “Dansk landbrug har gjort mange fremskridt med at begrænse udledningen af næringsstoffer. Men landbruget har endnu en masse at lære om beskyttelse af natur og landskab.
    Bæredygtigt Landbrug viser IKKE vejen! Det viser disse klip. Jeg har aldrig set så mange sure mænd sige så meget ligegyldigt vrøvl på så lang tid. Det er ikke noget, der gør landbruget ære eller sikrer erhvervets fremtid. Tværtimod. Bæredygtigt Landbrug er til stor skade for erhvervets image og udvikling.

    Det er nøjagtig tre måneder siden, at MS skrev ovenstående. I dag priser han de “mange sure mænd” og “deres ligegyldige vrøvl” , som den rene åbenbaring af sandhedens vej. Er han blevet klogere – eller er han blevet forført af landbrugets lumske charmetrolde? Vi ved det ikke, men TROVÆRDIGHEDEN kan snart være på et meget lille sted…

  10. dansknatur siger:

    Kære Kjeld.

    Du skal huske dine citationstegn. Min udtalelse om BL dengang i anledning af den famøse vandmiljøkonference var helt på sin plads. Jeg tror ikke, at BL i dag er stolt af den vandmiljøkonference, de holdt – og de har også fjernet optagelserne fra nettet. De var vist for langt ude. Men Bl kommer også med nogle interessante idéer og pointer, som det er oplagt at gribe – ikke mindst omlægning af landbrugsstøtten til natur og forenkling og ændring af regler. BL er en mærkværdig, men indflydelsesrig protestbevægelse, som jeg løbende forholder mig til og bliver klogere på, fordi det er nødvendigt som naturforkæmper. Det har jeg aldrig lagt skjul på, så hvis du vil prøve at beklikke min troværdighed, må du gøre det med overbevisende eksempler, og afstå fra forsøg på at tillægge mig meninger, jeg ikke har.

  11. Pingback: Det går den rigtige vej med de golde protester i landbruget | Gylle.dk

Skriv et svar

