Dansk natur lige nu: Fuglene trækker væk

traner-_1_28-3-2011

Nu flyver fugle frit mod syd

Nu flyver fugle frit mod syd
med spovefløjt og tranelyd
fra høje himmelveje,
mens gæs i rækker trækker bort,
og stære maler solen sort
i luftballetters lege.

De korte dage er på vej,
så folk og fæ må ruste sig
mod sneen og mod frosten.
Nu kommer årets huletid,
og musen må mod juletid
betænke vinterkosten.

Åh, var jeg fugl, så fløj jeg væk
med spover og med tranetræk,
men jeg må blive inde
og ruste mig, som var jeg mus,
og bygge hule i mit hus
mod bitterkolde vinde.

Så kom da bare, vintervejr!
Så længe jeg har varme tæer
og sul til sultne ganer,
er frost den rene poesi
og sneens tæppe hvid magi,
der smelter, før vi aner.

Michael Stoltze, 6. oktober 2011

Flemming Alleslev har sat melodier til et par af mine sange. Her spiller og synger han bl.a.  
“Nu flyver fugle frit mod syd”. Lidt tøvende et par steder. Men melodien er fin.  

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Dansk natur og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Dansk natur lige nu: Fuglene trækker væk

  1. Jørn Skeldahl siger:

    Bravo!

  2. Jane Kirkegaard siger:

    Hej Michael
    Rigtig smukt digt. Hvem er forfatteren?

    • Tak, Jane. Det er fra min skrivebordskuffe – inspireret af alle de snakkende gæs, jeg er omgivet af her ved noret for tiden.

      • Jane Kirkegaard siger:

        Jeg kan kun give Mette ret, det er er rigtig smukt digt, og nu kan vi også give forfatteren den kredit han fortjener🙂 Jeg håber da bestemt, at vi med tiden, får evt. andre digte du har i skuffen at se.

  3. Mette Hansen siger:

    Min umiddelbare reaktion var, at du havde glemt at kreditere digteren… men så gik det op for mig, at det måske er dig selv?

    Michael, det er altså mere end almindeligt imponerende! Smukt og stemningsfuldt efterårsdigt, og sprogligt helt umådeligt fint. Det bliver kun bedre ved mange gennemlæsninger, og det lette, musikalske, legende sprog får mig til at tænke på Benny Andersen. Du skulle få nogen til at sætte musik til, for den dér fortjener simpelthen at stå i højskolesangbogen og blive sunget i generationer.

    • Jo – teksten lå i min skrivebordsskuffe, og jeg tænkte, at den måske kunne glæde andre. Det kunne den åbenbart. Jeg blev helt varm om hjertet og rigtig glad for dine roser. Så 1000 tak, Mette.

      De bedste hilsener

      Michael

Skriv et svar

