Konkurrence: Hvad er verdens grimmeste dyr?

Den grønne muræne er som født til at medvirke i en Stephen King gyser. Er det også verdens grimmeste dyr? Kandidater til en afstemning om den tvivlsomme ære som “verdens grimmeste dyr” efterlyses. (Foto: Michael Stoltze).

Nu er der for første gang fundet fritlevende, ynglende skorpioner i Danmark. Ganske vist i et hus med gulvvarme. Men alligevel.

Mange synes sikkert, at skorpioner er grimme. Men der er langt grimmere skabninger til. Derfor har jeg besluttet at samle kandidater til en afstemning her på bloggen om verdens grimmeste dyr. Afstemningen løber af stablen, når vi har samlet mindst 10 oplagte kandidater, og du kan hjælpe med forslag.

Jeg lægger for med en grim karl, som jeg så i øjnene for tre år siden i Sydney: Den grønne muræne. Jeg var glad for, at der var glas mellem mig og skabningen, som siges at bide med et giftigt bid indtil dens skarpe tænder hænger i knoglerne.

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Verdens grimmeste dyr og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

11 svar til Konkurrence: Hvad er verdens grimmeste dyr?

  1. Kristiane Balslev siger:

    Jeg mener en aye-aye kan gøre sig godt i denne kategori.
    http://wideningcircle.blogspot.dk/2010/09/aye-aye.html

  2. Nøgenrotten har vist allerede vundet et antal lignende konkurrencer. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nacktmull.jpg
    Derimod er skorpioner da smukke, uanset deres giftighed.

  3. Jeg nominerer den mest frastødende af alle humane parasitter: hunden.

  4. Andreas Kelager siger:

    Pipa pipa, eller Pipa tudsen, må anses som værende den absolut mest grimmeste skabning der til dato er kommet ud af evolutionsmaskinen. Om end man må tage hatten af for dens yngelpleje, så hjælper det ikke på karismaen! 🙂
    /Andreas

  5. Jeg vil mene at Havtasken (Lophius piscatorius) er et godt bud på en rigtig grim fætter.
    Se mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/Havtaske
    /Morten

Skriv et svar

