Havternen

Havterner over Holsteinborg Nor. (Foto: Michael Stoltze).


Jeg kløver luften med mit bryst
langs Danmarks sommerhede kyst
ved hav og fjord og stene
i rejselyst en junidag
med lutter raske vingeslag
henover strandens scene.

Jeg finder vej fra pol til pol
fra Jordens bund til Nordens sol
og Danmarks lyse sale.
Jeg flyver ganske tæt forbi
med sænket næb og skingre skrig
og hvid parabelhale.

Jeg jager på den blanke fjord
som sendt fra selve Moder Jord
på englehvide vinger.
Jeg tror, jeg står din skæbne bi
og gør dig frank og fuglefri
som lykkeoverbringer.

Om Michael Stoltze

Biolog og naturformidler i Naturstyrelsen på Bornholm siden 10. november 2014. Biolog og ph.d. fra Københavns Universitet. Forfatter, fotograf og foredragsholder. Interesser: Forholdet mellem natur og mennesker, natur, kultur, politik, samfundsudvikling, filosofi.
Dette indlæg blev udgivet i Dansk natur og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Havternen

  1. Jamen altså, endnu et fugleflugtsdigt. Melodien kunne være Carl Nielsens melodi til ‘Frihed er det bedste guld’, hvis man begynder med to ottendedele. Jeg kan bare ikke lade være…

  2. Peter Thielsen siger:

    Meget fine stemningsmættede digte. Glæder mig nu endnu mere til sommerens strandture med terner langs kysten.

    Mvh
    Peter Thielsen

Skriv et svar

